A Credo-val Székelyföldön III.
Miközben a dalszínház a következő, vargyasi fellépésre készült,
felkerestem Kese Jenőt, Barót város polgármesterét és Ferencz István római
katolikus plébánost.
– Barót a legkisebb székely megye, Kovászna vagy más nevén Háromszék
sajátos vidékén jött létre. Első írásos említése 1224-ből való – kezdi a város
és a lakosság bemutatását Kese Jenő polgármester, aki kitűnően ismeri a környék
múltját és jelenét, lakóit. – Az Erdővidék néven ismert tájegység legnagyobb
települése a város. Földrajzi fekvéséről még annyit, hogy ez a terület a
Keleti-Kárpátok barcasági medencéjének északnyugati nyúlványa. A terület csupán
délnyugatra, Brassó felé nyitott, ahol az Olt folyó völgye határolja. A többi
irányba fordulva mindenütt erdőkkel borított hegyekbe ütközik a tekintet. Délen
a Baróti hegység, észak-keleten a Hargita, északnyugaton pedig a Persány
hegység 1000 méteres gerincei képezik természetes határvonalát.
20 kisebb-nagyobb település található Erdővidéken. Jobbára
magyarlakta falvak. A betelepült románság száma elenyésző, s valójában már mind
elmagyarosodtak. Magához a város tanácsához a városon kívül még öt település tartozik.
Barót lakóinak száma mintegy 7000, 97 százalékban magyar anyanyelvűek. Korábban
a kézműipar dominált a település életében, majd fokozatosan háttérbe szorította
a szénbánya. Ez ma a város legfontosabb létesítménye. Közel 2600 embernek
biztosít megélhetést.
Az itt élő emberek rendkívül dologszeretők. A bányászok a háztájiban
is vezetnek gazdaságokat, s elsősorban az állattenyésztéssel foglalkoznak. A bányászat árnyoldalaként említhető a
fejletlen ipar. Másrészt, ez a szerencséjük is, mert ipar híján nem telepítették
ide a román szakembereket.
A barótiak megrögzött lokálpatrióták. E vidékre nem jellemző az elvándorlás.
Itt a legsötétebb időkben is voltak magyar feliratok. A felső hatalom részéről
gyakran kaptak fenyegető hangú leveleket, rendelkezéseket a magyar feliratok
eltüntetéséről, de ezeket egyszerűen figyelmen kívül hagyták.
– A faluban nincsenek pártok – folytatja Kese Jenő – Az egyedüli
politikai erő az RMDSZ, melynek komoly tekintélye van. A 19 tanácsi képviselő
is RMDSZ-tag. Volt nemrég egy kis botrány, mivel állítólag románokat üldöztünk el, de a dolog valójában
nem így állt. Az történt, hogy egy éjjel az ortodox papnál összegyűlt 15–20
román, hogy megalakítják a Vatrát. A bányászok fellázadtak, összeszedték ezeket
az embereket, a főtéren felállították őket egy teherautó platójára, s mindennemű
erőszak mellőzésével, kérték őket, mondják el, mit akarnak. A románok zöme,
látva az emberek nemtetszését elköltözött a városból. Később azt nyilatkozták,
hogy a magyarok üldözték el mindőjüket.
Barót nagyon hangulatos kisváros. Itt minden két nyelven van kiírva.
A nagyobb betűs feliratok magyarul tájékoztatnak. Az emberek kedvesek,
kitárulkozók. Ezt tapasztalhattuk lépten-nyomon. Róluk beszél Ferencz István
plébános.
– A barótiak körében mindig nagy jelentőséggel bírt a vallás. Kisebbségbe
szorultan, magunkra hagyatottan is az elnyomással szemben mindig a hitből merítettek
erőt a megmaradáshoz. A városban korábban kizárólag római katolikusok éltek.
Épült ugyan a tanácsháza mellett egy pravoszláv templom, de az felszentelése
óta üresen áll. Messze környéken nem találni itt ortodox vallásút. Sokan vannak
viszont a reformátusok. Ezek elsősorban a közeli községekből betelepedett
családok. Ők most építenek maguknak új templomot.
A mai barótiakra, s elsősorban a középkorosztályúakra a vallás
iránti közömbösség lett a jellemző. Ünnepnapokon ellátogatnak a templomba, de
egyébként ritkán járnak. Inkább a kicsinyek azok, akiknek fogékony a lelkük az
isteni tanítások iránt. Nagyon szép műemlék templomuk van a barótiaknak. Ezen a
helyen már a XVI. században is állt egy templom, majd 1760 és 1767 között egy
új templomot építettek a régi helyén. Az előzőt nyilván egy földrengés
pusztította el. A jelenlegi templomuk is több pusztító földrengést átvészelt
már.
A templomot erős támpillérekkel megszilárdított kőfal övezi. Az
épület jellegzetes barokk vonásokat visel, s egy téglalap alakú hajóból és
sokszögű szentélyből áll. A templombelsőt
barokk berendezés díszíti. Csodálatos orgonája 1770-ben Brassóban készült.
Különálló tornya három harangjának legnagyobbika hat és fél mázsás, s 1665-ben
öntötték, majd 1837-ben Brassóban újraöntötték, mert egy földrengés során megsérült.
– Az egyház meghatározó ereje századokon át végigkísérte az itt
élőket, elősegítette a települések fejlődését – meséli Ferencz István. – Az
egyházak tevékenységének értéke abban is megmutatkozik, hogy városunk olyan
egyházi és közéleti személyiségeket adott a magyarságnak, mint Baróti Szabó
Dávid, GaáÍ Mózes, Beke Antal és Keserű Mózes, akik megmutatták a Székelyföld
eme sarkának szellemi értékét. Nálunk mindenki ismeri ezeket az embereket, s
emléküket féltve vigyázzuk.
– Érdekességként említeném, hogy a 80-as években az egyetlen
külföldön megjelenő, s nálunk előfizethető magyar nyelvű lap a Kárpáti Igaz Szó
volt – veszi át a szót Kese Jenő polgármester. – Sokan fizettek elő rá. Egészen
1989-ig kaptuk a lapot. 89 elején még jött néhány szám. Ekkor azonban a Karpáti
Igaz Szó is a betiltottak, listájára került.
Balogh Csaba
A szerző felvételei
(Folytatás következik)
Kárpáti
Igaz Szó, 1995. május 30.
Székely szobabelső. |
Gábor Áron rézágyúja a Székely
Nemzeti Múzeumban. |
Baróti hétköznap: békés egymás
mellett élés. |