A Credo-val
Székelyföldön II.
Családoknál
szállásoltak el bennünket s bizony már a megérkezés éjszakáján családtagokként
éreztük magunkat. Valaki meg is jegyezte: Otthonról hazaérkeztünk.
Vendéglátóink
a Baróti Szabó Dávid Közép- és a Gaál
Mózes Általános Iskola tanárai remek idegenvezetőkként kalauzoltak bennünket a
környék nagyszámú nevezetességei közt. Első számú látnivalóként a közelben levő
Kisbaconba utaztunk. A festői szépségű székely falucskában áll a Benedek Elek
kúria. A nagy magyar mesemondó itt született 1859-ben és itt is halt meg 70
éves korában. Halála annyira megrázta feleségét, hogy két nappal később önként
követte élete párját a halálba. — A kúriát ma Benedek Elek leszármazottai lakják és ők tartják rendben az épület emlékmúzeummá
berendezett szárnyát is — mesélte készséggel Lőrincz Sándor tanár. — Ezek a
hatalmas fenyők melyek az épületet övezik Benedek Elek által lettek telepítve.
Ormaikon, 20—25 méter magasságban szürkegémek és
darvak fészkelnek már sok-sok éve.
És valóban,
a magasban fészkeiket éppen elfoglaló madarak tűntek fel. Álmélkodunk, majd az
áhítat vesz erőt rajtunk a nagy mesélő hajlékába lépve. Itt minden meséket
áraszt. Hisz minden Benedek Elek tulajdonában volt, ő használta a tárgyakat,
írta, dolgozta fel a rengeteg magyar népmesét. Az emlékházban valamennyi
meséskönyve megtalálható. A közelben lévő Bódvajon
még látszanak annak a kohónak a romjai, ahol Gábor Áron az első ágyúkat öntötte
a magyar szabadságharc számára. A környék egyébként tele van az 1848—49-es szabadságharc
emlékeivel. Itt csatázott Bem apó a seregeivel, járt e vidéken Petőfi is. Az
emlékhelyeket megjelölték s szent zarándokhelyekként
tisztelik az ittlakók.
Visszaúton
Barót felé Bibarcfalván egy kis református templom
előtt állunk meg. Ez egy nevezetes hely. E templom falán látható ugyanis az
egyik legrégibb Szent László és Szent Margit ábrázolás.
— A freskóra a 70-es évek elején bukkantak teljesen véletlenül
— meséli kísérőnk Lőrincz Sándor tanár. — A
középkorban épült eredetileg római katolikus templom felújítását végezték. A
munkások megbontották a falburkolatot mely alól előbukkantak a freskó
részletei. Az államhatalom nyomban szakértők hadát küldte ide remélve, hogy az
ősi erdélyi román kultúra nyomaira bukkantak. Csalódniuk kellett, mivel a
magyar történelem egy
csodás emléke került elő.
Este
Erdőfülére vitt az utunk. Itt volt a Credo bemutatkozó fellépése. A gyerekek az
előző napi utazás után fáradtan ugyan, de nagy izgalommal készülnek a
fellépésre. Közben mi, felnőttek a kultúrház hatalmas termében a duruzsoló cserépkályha melegénél
hallgatjuk vendéglátóink elbeszéléseit.
Benkő
Emőke, az 1200 lakosú színmagyar Erdőfüle Középiskolájának igazgatója arról
beszélt, milyen gondokkal kellett megküzdeniük a Kárpátok géniuszának korában.
— Ceausescu idejében borzasztó erővel nehezedett ránk a román
nacionalizmus. A kultúrműsorok, előadások 70 százaléka kötelezően román nyelvű
volt. Ennek betartását szigorúan ellenőrizték. Mi azonban megtaláltuk a módját,
miként játsszuk ki az őrült rendeletet, s közben meg se sértsük azt. Egyszerűen
azt tettük hogy a programokat rendszerint négy
műsorszámból állítottuk össze. Az első három egy-egy rövid versike volt román
nyelven előadva. Vagyis ezzel a 10—15 percnyi műsorral le is tudtuk a program kötelező 5/4 részét. Az est hátralévő része már
anyanyelven szólt. Így csináltuk mi a megengedett 30
százalékból egy kis gógyisággal 150 százalékot.
Mára a
helyet jelentősen megváltozott. Ma már senki nem szól bele, milyen nyelven
adják elő a műsorszámokat, nem cenzúrázza a programokat sem a hatalom.
— A cenzúra oly erős volt — meséli Lőrincz Sándor —, hogy még
a Petőfi-verseket is átnézték. A köteteiből is kihúzták a hazafias
költeményeket, szavalni sem volt szabad őket Egy ilyen tiltott Petőfi versért
könnyen börtönbe lehetett kerülni. Sokan fóliába
csomagolták és elásták a kertben a Petőfi köteteket, meg a többi tiltott magyar
szerző műveit,
El kellett
halasztanunk a további beszélgetést. Felgördült a függöny. A zsúfolásig megtelt
nézőtér is elhallgatott. A színpadon a vendéglátók Gyöngyharmat együttese
kezdte az előadást. Fehér Anna balladáját adták elő valami csodálatos
átéléssel, gyermeki őszinteséggel, tisztasággal. Majd következett a Credo.
Ivaskovics
József köszöntötte a publikumot, s felkonferálta a nagy műgonddal összeválogatott,
kárpátaljai költők megzenésített verseiből álló műsort. Az ungvári gyerekek
talán még soha nem léptek fel iIyen hálás közönség
előtt. A művészeti szakiskola diákjaival kiegészült Credo dalszínház fergeteges
sikert aratott. S ezt nem csak az ütemesen összecsattanó tenyerek jelezték hanem az emberek szeméből kicsorduló könnycseppek
is.
Ezen az
estén tovább erősödött bennünk a megfogalmazódott érzés: hazaérkeztünk.
Balogh
Csaba A szerző felvételei
(Folytatás
következik)
Kárpáti Igaz
Szó, 1995. május 25.
Itt élt és dolgozott a nagy
magyar mesemondó, Benedek Elek.
Bölöni Farkas Sándor síremléke.
Egy magángyűjtő által létrehozott székely falumúzeum
Csernáton-ban